رشت امروز |رضا احمدی سراوانی 

شاخص‌های توسعه در گیلان حتی نسبت به استان‌های همتراز خود پایین‌تر است. شاخص‌های بهداشتی، فضای سبز، حمل و نقل عمومی، راه‌های بین شهری و البته وضعیت بروکراسی اداری، از جمله آن‌هاست.
چنین وضعیتی به وضوح نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری برای ارتقای شاخص‌های توسعه در این استان اندک بوده و یا اصولاً در مسیر درست قرار ندارد.
حتی نگاهی به وضعیت ظاهری استان‌های همجوار گیلان چون اردبیل، قزوین یا مازندران، بیانگر فاصله قابل توجه به نفع آنها می‌باشد.
 در این میان هر چند مدیریت ارشد استان بر سرعت بخشیدن به روند توسعه گیلان تاکید دارد، اما به نظر می‌رسد که توسعه مورد نظر مسئولان اقتصادی استان با توسعه‌ای با معیارهای جهانی، تفاوت‌های بنیادین دارد!
واقعیت این است که توسعه یک جامعه، صرفاً با اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و اقتصادی و حتی رفاهی به دست نمی‌آید. چنانکه
احداث چند آسمانخراش، پل زیرگذر یا روگذر در یک شهر کسی به آن لقب توسعه یافته نمی‌دهد، آن هم وقتی که میانگین عمر مدیریت شهری آن ۶ ماه است!
بنابراین اولین اصل در تحقق توسعه، وجود مدیرانی با ذهن و نگاه توسعه‌گرا می باشد. در غیر این صورت حتی بروکراسی اداری به عاملی ضد توسعه مبدل شده و روند توسعه در آن جامعه را دچار آفت و توقف می‌کند.
 آمارهای موجود بیانگر طولانی بودن و نواقص بروکراسی در گیلان نسبت به بسیاری از استان‌ها است.
بر این اساس، توسعه بیش از آنکه اقتصادی باشد، موضوعی فرهنگی، آموزشی و زیست محیطی است. هنگامی که محیط زیست استان اولین و بزرگترین قربانی پروژه‌های عمرانی
محسوب شود، وقتی شاخص‌های فرهنگی استان دچار رکود بوده و مراکز فرهنگی آن ورشکسته و تعطیل می‌شوند، سخن گفتن از توسعه، بیشتر شبیه به یک طنز تلخ خواهد بود!
بدون تعارف باید اذعان کرد که در چند سال اخیر تیم مدیریتی اقتصاد گیلان، نمودی توسعه‌گرا نداشته و حمایت و پشتیبانی لازم از سرمایه‌گذاران بومی در استان انجام نمی‌گیرد‌ و متاسفانه باید گفت که بروکراسی اداری گیلان، در بسیاری از موارد ضد توسعه عمل می کند. موضوعی که تحول و اصلاح ساختار اداری در این استان را ضروری می‌سازد. تغییری که نیازمند وجود مدیران کارآمد و توسعه‌گرا در ادارات مهم اقتصادی استان چون صمت است.
بدین لحاظ اگر استاندار گیلان قصد دارد تا این استان را به توسعه ای پایدار  برساند، پیش از هر چیز باید در تیم اقتصادی استان بازنگری کرده و در آن تغییری اساسی ایجاد کند. این اساسی ترین شرط برای توسعه گیلان است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان